Krepšelyje nėra produktų.

89-ĄJĮ SEZONĄ KLAIPĖDOS DRAMOS TEATRAS PRIMENA – SCENOJE ĮMANOMA VISKAS

2024 09 12 lrt.lt

Naują sezoną Klaipėdos dramos teatras tradiciškai pasitiko švente savo žiūrovams. Šįkart trijose šio teatro scenose susirinkusiųjų laukė pažintis su artimiausiomis sezono premjeromis ir pokalbis su teatro vadovais. Į 89-ąjį sezoną teatras žengia ir stipriai atnaujintu savo įvaizdžiu bei jį lydinčiu, visus kūrybinius metus savotiškai koduojančia tema „Įmanoma“. Scenoje, kaip jau ne kartą įrodė šiame teatre kuriami spektakliai – įmanoma viskas.

Trys premjeros

Susirinkusius trečiadienį vakare į teatrą pasitiko aktorius Karolis Maiskis – prisiėmęs šventės vedėjo rolę, jis lydėjo žmones per teatrą į scenose laukiančias artimiausių premjerų prezentacijas. Artimiausia premjera vyks jau šį mėnesį, rugsėjo 27 d., Nauberto Jasinsko režisuotas spektaklis „Sugrįžimas“ pagal to paties pavadinimo Roberto Bolaño novelę.

Sezono atidarymo proga režisierius sudarė sąlygas pamatyti, kaip atrodo spektaklio kūrimo procesas. R. Bolaño „Sugrįžimas“ pasakoja apie netikėtai mirusį jauną vyrą, kurio dvasia po mirties lieka šalia kūno ir lydi jį labai netikėtu ir nusistovėjusias nuostatas sukrečiančiu maršrutu. „Sugrįžimas“ siūlo radikalios transformacijos galimybę, įmanomą tik visiškai atsisakius visus ir kiekvieną varžančios socialinių taisyklių ir vertinimo sistemos.

Mažojoje salėje žiūrovų laukė žaidybinė pažintis su spalio 12 d. į premjerą pakviesiančiu spektakliu vaikams „Bildukas“. Šį spektaklį kūrė Karolis Maiskis ir Samanta Pinaitytė, du Klaipėdos dramos teatro aktoriai, ne vienerius metus dirbantys su vaikais bei vadovaujantys šiame teatre veikiančios Vaikų teatro studijos paauglių grupei. Kvatoti tiek jaunesnius, tiek vyresnius priversiantis spektaklis – teatro atsakymas į jau seniai įvairiomis formomis iš žiūrovų skambantį prašymą sukurti daugiau spektaklių jauniesiems teatro mylėtojams.

Kamerinėje salėje labai neįprastai pristatyta vasario 14 d. vyksianti latvio režisieriaus Elmārso Senkovso spektaklio „Mane vadina Kalendorium“ premjera – ištrauką iš jo pamatu tapusio neįtikėtino populiarumo Latvijoje sulaukusio Andrio Kalnozolo romano tuo pačiu pavadinimu skaitė aktorius K. Maiskis ir teatro meno vadovas Gintaras Grajauskas. Vidinės šviesos ir meilės žmogui kupina knyga pažįstama ir lietuvių skaitytojams, ją prieš porą metų išleido „Odilės“ leidykla.

Apibendrindamas artimiausias sezono premjeras, G. Grajauskas minėjo, jog teatras kryptingai eina nusimatytu keliu, „čia tokia nerašyta strategija – iš pradžių norėjome padirbėti su kuo įvairesniais žinomais Lietuvos ir užsienio režisieriais, mums buvo svarbu įgauti daugiau visapusiškos patirties, paūgėti. Manau, tai puikiai pavyko. Akivaizdžiai matyti, kad mūsų aktoriai ne tik patobulėję profesionaliai, bet ir įgavę daugiau pasitikėjimo savimi, jie gali imtis bet kokio vaidmens ir ant scenos jaučiasi visiškai laisvai – tai iškart paperka publiką. Kitas nusimatytas kiek tylesnis etapas buvo jaunosios kartos režisierių stebėjimas. Norime būti vieta, kur jie gauna žalią šviesa kurti. Turime tikrai gabių, įdomių, labai skirtingų ir perspektyvių režisierių – norime dirbti su jais. Tai į naudą ne tik mums, bet ir visam Lietuvos teatrui apskritai“.

Po pažinties su premjeromis su šventės dalyviais susitiko teatro vadovas Tomas Juočys ir teatro meno vadovas G. Grajauskas. Jie atsakė į gausius žiūrovų klausimus ir glaustai pristatė, kuo teatras kvėpuos 89-ąjį sezoną.

Rudens gastrolės Vilniuje

Paskutinį kartą Klaipėdos dramas teatras Vilniuje viešėjo prieš trejus metus – tuo metu į sostinę buvo nuvežtas vienas svarbiausių šio teatro repertuaro spektaklių, Oskaro Koršunovo režisuota „Mūsų klasė“ pagal Tadeuszo Słobodzianeko pjesę. Šįkart iš pajūrio atvyks šių metų „Auksinių scenos kryžių“ ceremonijoje net trimis apdovanojimais įvertinta Adomo Juškos režisuota „Vakarų krantinė“ pagal Bernard-Marie Koltès pjesę ir pavasarį sukurtas Dmitrijaus Krymovo spektaklis „Requiem“.

„Tai bus pakankamai sudėtingos gastrolės, šie spektakliai yra techniškai sudėtingi, be to, Lietuvos nacionalinis dramos teatras turi savus specifinius reikalavimus, pavyzdžiui, turėjome įrodyti, kad tikrai galime suvaldyti vandenį „Vakarų krantinės“ scenoje. Puikiai juos suprantu, bet šio spektaklio scenografija įspūdinga, ne veltui apdovanota „Auksiniu scenos kryžiumi“, – apie spalio pradžioje laukiančią kelionę pasakojo T. Juočys.

Įdomus sutapimas, abiejų į gastroles išvykstančių spektaklių scenografijoje svarbus vandens elementas. „Vakarų krantinėje“ aktoriai braido vandenyje, o spektaklyje „Requiem“ scenoje stovi didžiulis akvariumas, kuriame vystosi kvėpavimą priverčiantis sulaikyti spektaklio epizodas.

Nepaisant techninių sudėtingų spektaklių išvežimo ir rodymo kitame mieste iššūkių, teatro vadovas įsitikinęs – tai daryti būtina, „jau kurį laiką stebime, kad mūsų teatro žiūrovas nebėra vien tik klaipėdietis – į mūsų spektaklius atvyksta žmonės iš visos Lietuvos, pradedame sulaukti svečių ir iš užsienio. Taigi, mums svarbu ir patiems išvažiuoti, dar kartą priminti, kad verta Klaipėdoje lankytis ir dėl labai gero teatro, prisistatyti mūsų dar neatradusiai publikai. Dar kartą grįžtant prie „Vakarų krantinės“ – juk šiemet šis spektaklis apdovanotas aukščiausiu įvertinimu už režisūrą“.

G. Grajauskas antrino teatro vadovui sakydamas, kad net jei pačiam teatrui gastrolės yra nemenkas iššūkis, jos svarbios žiūrovams, „ne kiekvienas žmogus gali lengvai sau leisti atvykti iš Vilniaus, tad sudarysime sąlygas būnant Vilniuje apsilankyti Klaipėdos dramos teatre. Keliaujame pirmiausia dėl publikos, o sostinėje nebuvome jau kelis metus, tai tam tikra skriauda tenykščiam žiūrovui“.

Šį sezoną numatoma ir daugiau gastrolių: į Anykščius bei Biržus keliaus ir paskutinis Lietuvoje legendinio režisieriaus Eimunto Nekrošius pastatytas spektaklis „Kalės vaikai“ pagal Sauliaus Šaltenio romaną.

Vis augantis papildomų teatro veiklų laukas

Intensyviu kūrybiniu ritmu gyvenantis teatras kiekvienais metais plečia ir savo gretutinių, į bendruomenės sutelktį nukreiptų veiklų lauką. Spektakliai su pritaikymu, aktorių vedamos kūrybinės dirbtuvės žmonėms su įvairiomis negaliomis, išvykstamieji pjesių skaitymai, neformalūs teatru besidominčios bendruomenės ir aktorių susitikimai – visa tai telpa po praėjusį sezoną inauguruotu „Esminių mazgų“ veiklų ciklu.

89-ojo sezono „Esminių mazgų“ renginiai bus skelbiami teatro socialiniuose tinkluose bei talpinami repertuare. Šalia jau pritaikytų spektaklių, žmonėms su klausos ir regos negaliomis bus pritaikytas ir vienas naujausių spektaklių, „Vakarų krantinė“. Spalio 12 d. jis pirmą kartą bus rodomas su pritaikymu turintiems regos negalią, o spalio 13 d. su pritaikymu turintiems klausos negalią. Taip pat bus rengiamas 88-ojo sezono metu startavęs ir didžiulio pasisekimo sulaukęs aktorių vedamų kūrybinių dirbtuvių žmonėms su įvairiomis negaliomis ciklas. Reguliariai bus rengiamos ir išvykos už teatro ribų. Šiuo metu tariamasi dėl kelių spektaklių socialine tematika iš Lietuvos ir užsienio rodymo.

„Esminiai mazgai“ 89-ąjį sezoną tęsis ir didžiulio susidomėjimo sulaukusio teatro mylėtojų klubo „Teatras be uždangos“ susitikimais. Pirmasis vyks jau rugsėjo 18 d.

Teatro meno vadovas neneigė, kad visi šie gretutiniai renginiai pareikalauja nemažai papildomų pastangų, bet visa tai – būtina.

„Tai – bendražmogiški dalykai, teatras nėra uždara sistema. Mes turime rūpintis kultūros ir civilizacijos puoselėjimu plačiąja prasme, stengtis bent po truputėlį keisti pasaulį į geresnę pusę. Mūsų strateginis planas dirbti tam, kad per ateinančius šimtą metų išlaikytume žmogiškumą“, – perfrazuodamas vienam iš Kinijos imperatorių priskiriamą aforizmą apibendrino G. Grajauskas.

Kaip jau nusistovėję, intensyviausiai „Esminių mazgų“ veiklos vyksta įsibėgėjus rudeniui.

Paminėjimo nusipelno ir teatre veikiančios Vaikų teatro studija, šiais metais burianti dvi 1–6 klasių mokinių grupes ir vieną 6–12 klasių mokinių grupę, bei ukrainiečių vaikų kūrybiškumo ugdymo studija, veikianti nuo 2022 m. Vaikų teatro studijoje su jaunaisiais teatro mylėtojais dirba net keturi teatro aktoriai, o ukrainiečių vaikų veiklas rengia ir koordinuoja jų tautietė, su šia studija esanti nuo pat jos įsteigimo.

Sezono kulminacija – „TheATRIUM“ festivalis

Baigiantis 89-ajam sezonui, jį vainikuos jau 9-asis tarptautinis teatro festivalis „TheATRIUM“. Pernai sulaukęs didžiulio lankytojų srauto savo renginiuose, pasak teatro atstovų, ir šiemet jis bus tikrai vertas dėmesio.

„Savo festivaliu jau kažką atrakinome, sunku apibūdinti, kas tiksliai įvyko ir kodėl, bet jau pajutome, kad pilnai pasitikime savimi ir tuo, ką darome, – dalijosi T. Juočys. – Ne tik mes patys pasitikime savimi, bet jaučiamės užsitarnavę ir žiūrovų pasitikėjimą – jie laukia mūsų renginių, yra smalsūs ir atvirai priima mūsų siūlomą festivalio programą. Praėjęs „TheATRIUM“ festivalis išsiskyrė rekordiniais bilietų pardavimais, be to, daug mūsų žiūrovų buvo ne iš Klaipėdos. Tai atskleidžia, kad šis renginys svarbus ne tik mūsų regionui, bet ir visai Lietuvai.“

Ateinančio festivalio programos šviesulių teatro vadovas kol kas neatskleidė, bet intrigavo, kad ji ir šįkart nepaliks abejingų, „jau turime savo favoritų sąrašą tarptautinei „TheATRIUM“ daliai, dėl kai kurių šiuo metu nuožmiai deramės – viską atskleisime po truputį, bet, kaip mums jau įprasta, eisime drąsiai“.

Gegužės mėnesį vyks Lietuvos teatro vitrinos programa, ji tradiciškai išsidėsto savaitės rėmuose ir sutraukia nemažą būrį teatro užsienio profesionalų, norinčių koncentruotai susipažinti su Lietuvos teatro veidu. Atranka į Lietuvos teatro vitriną vyksta rudenį, joje gali dalyvauti visi Lietuvos teatrai ir teatro kūrėjai.

Po vitrinos startuoja festivalio tarptautinė programa. Jos renginiai vyksta lėtesniu tempu, po jų kuriama erdvė žiūrovų ir viešinčių spektaklių kūrėjų susitikimui, apsikeitimui mintimis.

Long arrow
Grįžti atgal