2023 05 04, lrt.lt
Jau kitą savaitę prasidės įvadiniai tarptautinio teatro festivalio „TheATRIUM“ renginiai. Jie – viena iš kasmet įvairiomis kryptimis augančios Klaipėdos dramos teatre inicijuotos ir puoselėjamos teatro šventės naujovių. Šiais metais „TheATRIUM“ programa tęsis per gegužę ir birželį.
Pradžia – nuo Lietuvos teatrinio peizažo
Gegužės 9, 11 ir 18 d. vyks pirmieji festivalio „TheATRIUM“ renginiai. Jų metu Klaipėdos miesto kavinėse miestiečiai susitiks neformaliems pokalbiams su trijų iš Lietuvos teatro vitrinoje dalyvaujančių teatrų atstovais – Vilniaus miesto šokio teatro „Low air“, OKT / Vilniaus miesto teatro ir Valstybinio Vilniaus mažojo teatro.
Susitikimai su jais bus savotiškas pasirengimas šiemet itin intensyviai Lietuvos teatro vitrinai. Ji vyks gegužės 24–28 d., per penkias dienas bus parodyta vienuolika spektaklių iš įvairių Lietuvos teatrų. Lietuviškoji festivalio programa stipriai koncentruota, kad ją vienu ypu būtų patogu peržiūrėti kelioms dešimtims iš užsienio šalių atvykstančių teatro profesionalų – įvairių tarptautinių teatro festivalių atstovų, prodiuserių, teatro kritikų ir pan.
Į šiemetį festivalį atvyks apie 40 svečių iš užsienio, su jais bendraujanti Klaipėdos dramos teatro tarptautinių kultūros projektų koordinatorė Ugnė Valiukaitė džiaugėsi dideliu susidomėjimu, „net pasibaigus registracijai vis dar sulaukiame užklausų dėl galimybės atvykti. Svečių geografija tikrai plati – jie atvyksta ne tik iš artimesnių Europos šalių, bet ir iš toliau – Omano, Indijos, Azerbaidžano. Smagu, kad mūsų svečių gretose nuolat atsiranda naujų šalių, pavyzdžiui“.
Lietuviškos vitrinos programos derinimą koordinuojantis Klaipėdos dramos teatro kultūros projektų vadybininkas Vilhelmas Milis minėjo, kad į vitriną šiemet kandidatavo net 36 spektakliai, „mūsų aštuonių žmonių komisija atrinko devynis spektaklius ir dar du prisidėjo iš mūsų teatro. Atrinkdami spektaklius galvojome, kurie iš jų būtų įdomūs užsienio publikai“.
„TheATRIUM“ Lietuvos teatro vitrinoje svečiuosis MMLAB („Meno ir mokslo laboratorija“), Alytaus miesto teatras, Valstybinis Vilniaus mažasis teatras, teatras „Atviras ratas“, „Darbininkai“, Lietuvos nacionalinis dramos teatras, „Operomanija“, OKT / Vilniaus miesto teatras ir Vilniaus miesto šokio teatras „Low air“.
Pasak vitrinos koordinatoriaus, sunkiausia buvo suderinti tinkamą laiką tankiame renginių tinklelyje kiekvienam iš dalyvaujančiųjų. V. Milis pabrėžė, kad ypatingos padėkos nusipelno ir Klaipėdos dramos teatro techninis personalas – jų preciziškumo ir profesionalumo dėka pavyksta užtikrinti, kad per penkias dienas trijose teatro salėse bus įmanoma parodyti 11 spektaklių.
Žvaigždėmis nusagstyta tarptautinė programa
Tarptautinėje programos dalyje, išsidėliojančioje birželio 1–22 dienomis, bus rodomi šeši scenos meno kūriniai. Jie atkeliauja iš Latvijos, Jungtinės Karalystės, Portugalijos, Ispanijos, Italijos ir Taivano. Trumpai apžvelgdamas visus svečius iš užsienio, festivalio meno vadovas Gintaras Grajauskas akcentavo, kad, nepaisant to, iš kaip toli atvyksta vienas ir kitas spektaklis – visi jie unikalūs ir verti dėmesio.
Tarptautinės programos renginiai prasidės birželio 1 d. nuo Keeley Forsyth muzikinio performanso, jį Jungtinės Karalystės menininkė išaugino iš sudėtingų asmeninių patirčių, vienam mėnesiui ji buvo netekusi balso, o šį psichosomatinį susirgimą jai padėjo įveikti muzika. Ją ji pasitelkia kurdama ir savo performansus, kuriuose pasakoja sunkiai gyvenančių žmonių istorijas.
Birželio 3 d. bus galima pamatyti Liepojos teatre Elmaro Senkovo režisuotą spektaklį „Grimai“. Šis spektaklis – klaipėdiečiams jau pažįstamo režisieriaus brolių Grimų pasakų interpretacija suaugusiesiems.
„Kas jį žino, prisimena, kaip tobulai E. Senkovas geba žaisti, kaip geba šokiruoti pereidamas nuo juoko iki siaubo, jo kūrybinė amplitudė labai plati. Šiame spektaklyje skamba kelios skirtingos kalbos, ir visos jos – dirbtinės, aktorių sukurtos repeticijų metu“, – minėjo G. Grajauskas.
Birželio 8 d. svečių iš Italijos „Teatro Massimo“ spektaklis „Amistade“, anot festivalio meno vadovo, žiūrint šį spektaklį užburia aktoriaus Antonio Rezza meistriška vaidyba, „aktorius bendrauja su Fabrizio De André, labai žymiu italų dainininku. Maža detalė – šis dainininkas jau seniai miręs, o aktorius bendrauja su įvairių koncertų ir kitų renginių metu įrašytu jo balsu. Tai labai įdomus dviejų žmonių pokalbis, vienas iš jų – jau mirusi garsenybė, apie egzistenciją“.
Birželio 17 d. ispanų teatro „Agrupación Señor Serrano“ spektaklis „Kalnas“. „Šis spektaklis žiūrovą bando pasiekti per racionalumą, sveiką protą, bet taip pat rodo, kad ir sveiką protą lengva apgauti“, – trumpai apibendrino G. Grajauskas.
„Kalnas“ – tai sąsaja, jungianti pirmąją ekspediciją į Everestą, kurios sėkme vis dar abejojama; Orsoną Wellesą, pasėjusį paniką savo radijo laidoje „Pasaulių karas“; badmintono žaidėjus, žaidžiančius beisbolą; netikrų naujienų svetainę; bepilotį droną, stebintį publiką ir kt.
Birželio 20 d. viešnia iš Portugalijos Raquel André – žinoma performanso menininkė savo kūrybiniame procese jau daug metų kolekcionuoja žmones, „šis pasirodymas net ir man yra mįslė, turbūt net pati Raquel nežino, kas bus. Jau ne vienus metus ji kolekcionuoja žmones, o Klaipėdoje ji rinks įsimylėjėlių kolekciją. Kelios dienos prieš pasirodymą ji susitiks su grupe jai nepažįstamų žmonių, ne aktorių, ir bandys suformuoti, pagauti tarp jų kažkokį intymų santykį. Visa tai vėliau pateiks scenoje“.
Birželio 21 d. svečiai iš tolimojo Taivano „Shinehouse Theatre“, jie atveža spektaklį „Bangų šnabždesys“.
„Vakariečio akiai šis spektaklis atrodys labai egzotiškas, bet taip pat labai gražus. Jis pasakoja apie žmogaus vienišumą, kuris laikui einant tik didėja ir ypatingai išryškėja katastrofų akivaizdoje“, – pasakojo G. Grajauskas.
„Bangų šnabždesio“ scenarijus iš pradžių buvo įkvėptas 2011 m. Rytų Japonijos žemės drebėjimo, kuris sukėlė cunamį ir Fukušimos branduolinę avariją. Šie įvykiai ne tik šokiravo Japonijos visuomenę, bet ir paskatino naujai įsivertinti gyvenamąją aplinką; taip pat ir Taivanui, Ramiojo vandenyno salų grandinės salai, esančiai ant lūžio linijos.
Po tarptautinės programos skėčiu šliejasi ir dvejos kūrybinės dirbtuvės aktoriams. Vienas iš jų, uždaras, ves „TheATRIUM“ festivalyje jau du kartus viešėjęs žymus italų režisierius Alessandro Serra. Kitas, taip pat skirtas aktoriams, bet atviras ir stebėtojams iš šalies, tema „Dvasinio kūno paieškos“, ves „Bangų šnabždesio“ režisierius Po-Yuan Chung.
Festivalį praturtinanti kolaboracija
Jau trečius metus festivalis į savo veiklų srautą įtraukia dalyvius iš platesnio meno lauko. Šiais metais „TheATRIUM“ savo pėdsaką paliks menininkė Neringa Poškutė-Jukumienė. Ji pasakojo, kad kūrybines gaires rado šiemečiame festivalio šūkyje „Šviesioji tamsos pusė“, šį šūkį paaiškinančiame tekste bei festivalio simbolio Apolono vizualinėje reprezentacijoje.
Menininkė savo darbe remsis į briliantinę žalumą – kultūriškai plačiai perskaitomą medžiagą, ją galima interpretuoti ir kaip medicinoje naudojamą antiseptiką, ir kaip agresijos priemonę.
Savitą sąsajų tinklą N. Poškutė-Jukumienė ves ir per šviesos kvintesenciją – tikėjimą bei jame slypinčius tamsos akivarus. Festivalyje N. Poškutė-Jukumienė atliks keletą performatyvių veiksmų, taip pat teatro erdvėse atsiras ir jos sukurtų objektų. Nors menininkės nagrinėjama tematika svari, ji minėjo, kad kalbėdama pasitelks humoro nestokojančius memus.
„TheATRIUM“ naujienos – žiūrovų apžvalgos ir nauja bilietų sistema
Festivalio organizatoriai neslepia, kad „TheATRIUM“ dažnai tampa įvairių naujovių bandymo aikštele. Pavyzdžiui, pernai festivalyje buvo inicijuota pokalbių su režisieriais tradicija, ji vėliau sėkmingai pritapo ir kasdieniame Klaipėdos dramos teatro gyvenime.
Šiais metais festivalio rengėjai į platesnį pokalbį nori įtraukti ir pačius žiūrovus. Jie bus kviečiami po matytų spektaklių dalintis su festivalio komanda savo atsiliepimais, kurie vėliau bus publikuojami teatro socialiniuose tinkluose.
Dar viena svarbi naujiena – paties teatro administruojama bilietų pardavimo sistema. Į tarptautinės programos renginius bilietai parduodami jau per ją, be tarpininkų pagalbos. Ilgainiui į visus teatro renginius bilietai bus įsigyjami per šią sistemą.
Nesustabdomas festivalio augimas
Festivalis prasidėjo iš entuziastų idėjos, jis augo iš užsispyrimo ir tikėjimo, „tiesą sakant nedaryti festivalio buvo tūkstančiai ir tik viena daryti – norėjosi, kad Klaipėda būtų svarbi teatro lauke“, taip prisimindamas festivalio pradžią „TheATRIUM“ metus kalbėjo Klaipėdos dramos teatro vadovas Tomas Juočys.
Anot jo, festivalis subūrė stiprią, pasišventusių žmonių komandą ir išmokė, kad dirbant kryptingai įmanoma viskas.
„Mums pavyko pramušti kažkokias sienas ir mes dirbame su tokiu įkvėpimu, kad ribų mums niekas nebegali nustatyti. Septyni metai yra branda. Mes jaunas festivalis, kažkuo esame tokie pat kaip ir pradžioje, bet viskas vyksta ir vyksta vis geriau. Septinti metai yra viršūnė po kurios seks ir kitos“, – sveikindamas naujus „TheATRIUM“ metus kalbėjo T. Juočys.